Veranderen van sociaal verzekeringsfonds? De voordelen voor je klant

15 februari 2017 door Danny De Pourcq

woman-typing-writing-windows.jpg

Wist je dat veranderen van sociaal verzekeringsfonds een heel verschil kan maken voor je klant? De werkingskosten van zo’n fonds kunnen immers variëren van 3,05% tot 4,25% van zijn sociale bijdragen. Een verschil dat, zeker voor ondernemingen met een stevige omzet, al snel oploopt. Gelukkig zijn er alternatieven en is overschakelen erg eenvoudig. Met deze blogpost in de hand loods je je klant vlot doorheen zijn overstap.

1. Het is gratis

Overschakelen naar een nieuw sociaal verzekeringsfonds kost je klant niets. Het enige waar hij voor moet zorgen, is dat alle openstaande schulden bij zijn huidige verzekeraar betaald zijn.

2. Het kan op elk moment

Je klant kan de overstap naar een nieuw fonds altijd aanvragen. Let wel, de omschakeling is niet meteen van kracht. Aanvragen ingediend voor 1 juli treden pas in werking op 1 januari van het volgende jaar. Dient je klant zijn aanvraag later in, dan blijft hij nog een jaartje langer bij zijn huidige sociaal  verzekeringsfonds.

3. (Bijna) iedereen kan overstappen

Om de overstap naar een nieuw fonds te maken, moet je klant voldoen aan een van volgende criteria:

  • Minstens 4 kalenderjaren als zelfstandige aangesloten zijn bij zijn huidige sociaal verzekeringsfonds.
  • Minstens 3 kalenderjaren als vennootschap aangesloten zijn bij het huidige fonds.

Wie in één van deze situaties zit, kan de overstap niet meer maken:

  • Zelfstandigen die in hetzelfde jaar met pensioen gaan.
  • Zelfstandigen die al een vervroegd pensioen krijgen.

4. Het is eenvoudig

Wil je klant overstappen naar een nieuw sociaal verzekeringsfonds? Dan kan je bij dit fonds een overstapformulier voor hem invullen. Op basis hiervan regelt het nieuwe fonds de administratieve overschakeling.

Zorg dat je volgende gegevens bij de hand hebt:

  • Het rijksregisternummer van je klant (overstap voor de sociale bijdragen);
  • Het ondernemingsnummer van de vennootschap van je klant (overstap voor vennootschapsbijdragen);
  • De naam van het sociaal verzekeringsfonds waar je klant momenteel bij aangesloten is.

Bij Xerius vul je het aanvraagformulier gewoon online in. Dat bespaart je heel wat papierwerk. Bovendien houden we de gegevens van je klant automatisch bij in onze database.

Tip: vraag je online de overstap van een vennootschap aan bij Xerius? Dan kunnen ook de mandatarissen van de vennootschap automatisch omschakelen.

Je klant wil veranderen van sociaal verzekeringsfonds? Vijf goede redenen om de overstap naar Xerius aan te bevelen: 

  • We bieden de laagste werkingskosten in de sector, slechts 3,05%. En daarvoor krijgt je klant heel wat terug.
  • Zijn dossier wordt toevertrouwd aan een vast team van specialisten in zijn buurt.
  • Op ons onlineplatform kan hij allerhande attesten en vervaldagberichten opvragen, zijn betalingen controleren en zijn sociale bijdragen verhogen of verlagen.
  • Je klant kan bij onze adviseurs terecht voor een persoonlijke pensioenraming.
  • Met onze blog helpen we hem beter te ondernemen.

Welke voordelen heeft Xerius voor jou in petto?

Ook jij hebt via de digitale tools van Xerius toegang tot het fiscale attest , de loopbaangegevens, attesten, bijdragen en betalingen van je klant. Op die manier kan je de voordeligste sociale bijdragen berekenen, een vennootschap online aansluiten, pensioenen optimaliseren en noem maar op.

Danny De Pourcq

Geschreven door Danny De Pourcq

Danny De Pourcq werkt al 25 jaar als regioverantwoordelijke bij Xerius. Dankzij zijn dagelijks contact met boekhouders en ondernemers is Danny een expert in sociale bijdragen en de opstartformaliteiten van een zelfstandige.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger