Crowdfunding: welk type zit jouw project als gegoten?

20 oktober 2016 door Evelien Verschroeven

crowdfunding-welk-type-zit-jouw-project-als-gegoten.jpg

De voorbije jaren ontpopte crowdfunding zich tot een volwassen financieringsvorm met een dito aanbod aan nationale en internationale platformen. Maar voor je zelf het grote publiek inschakelt voor je kapitaalinjectie, moet je je afvragen wat je in ruil geeft. Dit zijn je opties:

Online geld ophalen bij een grote groep van kleine investeerders, dat is crowdfunding in een notendop. Soms krijgt ‘de crowd’ het geleende bedrag met interest terugbetaald, soms ontvangen de geldschieters een beloning in natura, aandelen of deelname in de winst. In functie van je doelstellingen beslis jij wat je je funders teruggeeft. Op basis daarvan kies je een bijpassend crowdfundingplatform om je campagne te lanceren:

1. Ze krijgen een (symbolisch) cadeau

Bij ‘reward crowdfunding’ geef je je investeerders een niet-financiële beloning. Soms is dat iets symbolisch, zoals een gesigneerd boek of een t-shirt. Maar vaak is het product of de dienst waarvoor je geld verzamelt het cadeau. Want waarom investeren mensen überhaupt in jouw project? Omdat ze je project een warm hart toe dragen of hopen dat jouw product of dienst er effectief komt.

Een bekend succesverhaal van deze vorm van crowdfunding is de Pebble Watch. Voor de ontwikkeling en productie van dat slimme horloge werd geld opgehaald via Kickstarter. Ook Gentenaars Otto Van De Steene en Thomas Weyn deden een beroep op dat internationale platform. Ze organiseerden er de voorverkoop van hun opvouwbare kano ONAK en sprokkelden voldoende kapitaal bij elkaar om hun prototype in productie te brengen. En voor de financiering van hun bierpijpleiding onder de Brugse binnenstad geeft stadsbrouwerij De Halve Maan zijn gulste schenkers levenslang een Brugse Zot per dag.

2. Je betaalt een lening terug met rente

Van de vier vormen leunt ‘dept crowdfunding’ – ook soms ‘crowdlending’ genoemd – het nauwste aan bij de klassieke banklening. Alleen ontleen je het kapitaal niet aan één partij, maar aan een grote groep van particulieren die hun geld via een onlineplatform ter beschikking stellen. Wie jou geld leent, hoopt natuurlijk op rendement. Die zekerheid bouwen veel lendingplatformen in via maandelijkse aflossingen.

Deze vorm van crowdfunding wordt vaak gebruikt binnen een bredere financieringsmix. Zo ging technologiestart-up IReachM een lening aan via MyMicroInvest, in combinatie met een klassieke banklening en verschillende subsidiemaatregelen.

  • Interessant voor: bedrijven die een banklening aangaan en via crowdfunding hun eigen inbreng financieren, ondernemingen die zoeken naar een kapitaalinjectie zonder aandeelhouderschap.
  • Platformen? Crofun, Look&Fin, MyMicroInvest, Bolero Crowdfunding

3. Je maakt ‘de crowd’ tot aandeelhouder

Kies je voor ‘equity crowdfunding’, dan kopen je investeerders een aandeel in je bedrijf. Gaan de zaken goed, dan profiteren ze daar allemaal mee van in de vorm van een dividend en een hoger gewaardeerd aandeel. Financieel rendement is dus hun belangrijkste motivatie om te investeren.

Omdat de veelheid aan aandeelhouders een grote complexiteit kan teweegbrengen bij het beslissingsproces over je project achteraf, brengen de meeste crowdfundingplatformen ze samen onder in een aparte vennootschap. Die staat op gelijke voet met eventuele andere belangrijke aandeelhouders in je bedrijf. De juridische constructie zorgt er tegelijk voor dat de rol van de kleine aandeelhouder sterk ingeperkt wordt.

4. Je geeft helemaal niets terug

Een vierde en laatste type is ‘donation crowdfunding’. Hierbij schenken mensen geld zonder dat ze iets in ruil krijgen. Wel willen ze op de hoogte gehouden worden hoe hun centen besteed worden. Deze vorm van crowdfunding past in de lange traditie van fondsenwerving voor goede doelen, maar is minder courant in de bedrijfscontext.

  • Interessant voor: ngo’s, culturele en andere vzw’s, artistieke projecten ...
  • Platformen? GoFundMe, Crowdrise, Crofun

Voor welke vorm van crowdfunding je ook kiest, 300.000 euro is de bovengrens om zonder prospectus geld te mogen ophalen bij het grote publiek. Tegelijk mogen privéinvesteerders niet meer dan 1.000 euro per persoon inleggen. Dat zijn de dus de limieten voor crowdfunding. Maar zoals hierboven geschetst, niets belet je om deze innovatieve financieringsvorm te combineren met de klassieke kanalen.

Wil je crowdfunding uitproberen? Lees dan zeker ook onze blog over de unieke voordelen van deze financieringsvorm. En steek je licht op bij je boekhouder. Hij kan je met raad en daad bijstaan om deze financieringsvorm volgens de regels van de kunst in te zetten.

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien Verschroeven begeleidt en ondersteunt bij Xerius mensen met een ondernemersdroom en zet hen op weg naar een eigen zaak. Evelien heeft al 8 jaar ervaring met het omzetten van businessideeën naar businessplannen en het begeleiden van starters tijdens hun eerste opstartjaar.

Gratis ebook Vind geld voor je zaak

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger