Hoe bouw je een team? 5 praktische tips

29 december 2016 door Frederik De Schrijver

hoe-bouw-je-een-team-5-praktische-tips.jpeg

Dankzij de taxshift is het goedkoper geworden om te starten met personeel. Een extra duwtje in de rug om één of meerdere medewerkers aan je onderneming toe te voegen. Al leiden die extra personeelsleden niet per definitie tot een dynamisch team. Deze 5 tips helpen je om een team samen te stellen dat echt het verschil maakt.

Concreet betaal je sinds de taxshift op je eerste personeelslid geen sociale bijdrage meer zolang hij in dienst is, op voorwaarde dat je de aanwerving doet vóór 2020. De maatregel geldt met terugwerkende kracht tot 2015. Verder komt er een aanpassing van de korting op sociale lasten die je nu al krijgt voor je eerste werknemers. In de toekomst worden ze groter en gelden ze tot en met je zesde werknemer.

Maar een groep mensen vormt niet per se een team. Zo heb je onder meer een flinke dosis zelfkennis en een gepast aantal groepsleden met verschillende invalshoeken nodig:

1. Zelfkennis: het begin van alle wijsheid

Je brengt het best eerst je eigen sterktes en zwaktes in kaart voor je aan een complementair team begint te bouwen. Bijvoorbeeld aan de hand van een sterkte-zwakteanalyse, ook wel gekend als SWOT-analyse.  

Via het DISC-model krijg je dan weer inzicht in je persoonlijkheidsstijl en die van anderen. Handig, want onderzoek wees uit dat dit de effectiviteit van je team kan verbeteren. In amper 5 minuten weet je welke persoonlijkheidsstijl jou eigen is.

2. 5 tot 9 teamleden werkt het best

Door de band genomen werken mensen veel creatiever en efficiënter in wisselwerking met anderen. Hoeveel anderen? Trop is te veel: onderzoek toont aan dat tussen de vijf en de negen teamleden ideaal is om een project tot een goed einde te brengen.

3. Diversiteit is een troef

Om niet in voorspelbare patronen te vervallen, is conflict broodnodig. En daar zorgt diversiteit voor. Verscheidenheid op de werkvloer betekent echter niet zozeer meer mensen aantrekken, maar wel het combineren van verschillende achtergronden, denkwijzen, genders en competenties. Ook een mix van jong en oud loont. Kleine kanttekening: teams met grote onderlinge leeftijdsverschillen durven wel al eens sneller botsen, en hebben dus zeker nood aan actief management.

4. Stel een teammanager aan

Je team presteert het best wanneer alle leden evenveel te zeggen hebben. Of: als iemand stelselmatig de controle opeist of het overleg domineert, ontstaat er wrevel en stokt de motor. Maar een team heeft uiteraard wel nood aan sturing. Zo zorgt een teammanager, die de communicatie en samenwerking bevordert, ervoor dat de leden creatiever en productiever werken. 

5. Vergader face-to-face

Virtuele teammeetings via Skype of Facebook raken meer en meer ingeburgerd. Toch presteren teamleden nog altijd het best in elkaars nabijheid. Dus geregeld fysieke vergaderingen inlassen, is geen overbodige luxe.

Je merkt het: bij het samenstellen van een team ga je best niet over een nacht ijs. Maar dat een gezonde samenwerking op termijn loont, wist ook Henry Ford: "If everyone is moving forward together, then success takes care of itself." En wie zijn wij om de uitvinder van de lopende band tegen te spreken?

 

Frederik De Schrijver

Geschreven door Frederik De Schrijver

Frederik werkt al 8 jaar bij Xerius. Tot voor kort was hij verantwoordelijke van de Xerius startersservice. Daardoor weet hij als geen ander wat leeft bij startende ondernemers. Vandaag is Frederik onze inboundspecialist. In mensentaal: hij helpt ondernemers in spe doorheen hun starterstraject. Alles wat met het web te maken heeft, kan rekenen op zijn interesse.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger