Hoe lanceer je een crowdfundingcampagne? 5 concrete tips

17 november 2016 door Evelien Verschroeven

Hoe lanceer je een crowdfundingcampagne 5 concrete tips.png

Het concept van crowdfunding – online geld ophalen bij een grote groep van kleine investeerders – is even eenvoudig als slim. Maar wie denkt dat het niet meer is dan achteroverleunen en wachten tot de centen binnenstromen, is er aan voor de moeite. Om je crowdfunding te doen slagen, heb je naast tijd ook een uitgekiend plan nodig. Het duo achter Toffe Peren spreekt uit ervaring en deelt tips.

Hoe Dirk Valkenborg, professor bio-informatica, en Sebastian Contreras, salesstrateeg, op het idee van Toffe Peren kwamen en welke hindernissen ze daarbij overwonnen, kon je al eerder in onze startersblog lezen. Intussen ligt hun ecologisch verantwoorde perensapje in de winkelrekken, dankzij een meer dan geslaagde crowdfundingcampagne. Hun verhaal, dat ze ook op het allereerste Crowdfundingcongres van België vertelden, brengen ze hier aan de hand van vijf concrete tips.

1. “Bezint eer ge begint”

Dirk: “Omdat we ons niet blindelings in een nieuw avontuur wilden storten, volgden we eerst bij VOKA een vierdelige opleiding rond crowdfunding, gegeven door PR- en marketingexpert Aram Goudsmit. Daar kregen we de basics onder de knie, maar bepaalden we ook samen met de experten welke lijn we wilden volgen.”

Vervolgens gingen Dirk en Sebastian aan de slag met twee tools van crowdfundingadviesbureau Douw & Koren. Met het crowdfundingcanvas bepaalden ze de strategie van hun campagne, terwijl ze via het ‘Plan de Campagne’-canvas het concrete verloop ervan in fases uitstippelden. Daarnaast zocht het duo ook steun bij sterke partners in de sector, zoals Veiling Haspengouw.

2. “Kies een platform op maat”

Sebastian: “We besloten een ‘reward-based’ crowdfunding te starten en onze investeerders een niet-financiële beloning te geven, zoals stickers of gratis stalen van ons perensap. Om transactiekosten te vermijden, verkozen we het Europese crowdfundingplatform Ulele boven het Amerikaanse Kickstarter.”

“Reward-based crowdfunding is een van de toegankelijkste, maar uitdagendste crowdfundingtypes omdat je geen geld in ruil belooft. De ‘reward’ correct positioneren is daarom cruciaal. Heel belangrijk ook was dat we op voorhand zeker waren van een eerste reeks stortingen van vrienden, want ‘een vol restaurant trekt nu eenmaal meer klanten’.”

“Omdat crowdfunding hier nog niet zo populair is als in het buitenland, schroefden we ons oorspronkelijke streefdoel van € 45.000 naar een realistische € 15.000 terug. Daarbij bepaalden we ook een aantal ‘stretch-goals’, voor moesten we de € 15.000 sneller dan verwacht binnenhalen.”

3. “The crowd knows”

Dirk: “Een belangrijke tip die we van experten meekregen: de ‘crowd’ bereik je stapsgewijs. Een vlammetje moet een vuur worden, dus we focusten eerst op onze vriendenkring en omgeving. Want vrienden worden ambassadeurs die op hun beurt kennissen aanspreken. Tegelijk doen ze ook dienst als klankbord: op basis van de feedback die we kregen, pasten we onze strategie voortdurend aan. Zo stelden zij een kindvriendelijke verpakking voor, om kinderen en moeders beter te kunnen bereiken. ”

Na het organiseren van praatavonden en proeverijen voor familie, vrienden en buren, trokken Dirk en Sebastian ook naar supermarkten, scholen en beurzen waar ze hun verhaal en product letterlijk aan de man brachten. Ook op events, zoals de Haspengouwse Gordel, tekenden ze present.

4. “Doe zo veel mogelijk zelf”

Sebastian: “Wij wilden geld ophalen en niet uitgeven. En dat moesten onze fans ook kunnen voelen. Zo schakelden we geen bureau in om onze campagne op poten te zetten. Onze presentatievideo monteerden we met een iPhone en onze blog schreven we zelf. Eerst brachten we het verhaal van onze ontmoeting en vriendschap, om pas nadien te schrijven over de problematiek van fruitverspilling en de oplossing die ons product biedt. Wij geven onze investeerders eigenlijk ‘maar’ een kleine beloning als gift, dus het komt er op aan om mensen te vinden die écht geloven in ons project.”

Op hun site en sociale mediakanalen hielden Dirk en Sebastian zowel fans als nieuwkomers op de hoogte van het verloop van de inzamelactie. Mét effect, want al snel verschenen hun nieuwtjes en artikels in de lokale pers. Die exposure leverde hen dan weer een item in VTM Nieuws op.

5. “Vergeet de ‘post crowdfunding’ niet”

Dirk: “In 40 dagen tijd wisten we de kaap van € 15.000 te ronden, iets waar we erg trots op zijn. Maar daarmee was de kous niet af. Nadien staken we ook erg veel tijd en moeite in het belonen van onze ‘backers’, want zij zijn je ‘early adopters’: diegenen die je product in de winkel het eerst kopen. We bedankten hen uitvoerig, bleven communiceren en leverden ook de beloofde incentives op tijd af.”

Met de € 15.000 die ze wisten op te halen, konden Dirk en Sebastian het recept en de verpakking van hun sapje op punt zetten. Een volgende stap is - in samenwerking met het Jessa Ziekenhuis en de Universiteit Hasselt – onderzoeken of ook diabetici dit perensapje zonder problemen mogen drinken.

 

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger