Met je product de grens over? Zo maak je werk van je exportplan

22 december 2016 door Evelien Verschroeven

met-je-product-de-grens-over-zo-maak-je-werk-van-je-exportplan.jpegIn eigen land loop je al snel tegen je grenzen aan. Logisch dat veel ondernemers hun producten ook in het buitenland aan de man proberen te brengen. Overweeg je om je afzetmarkt te vergroten maar heb je last van koudwatervrees? Met dit stappenplan kom je beslagen op het ijs.

In je eerste internationale avontuur rol je vaak bijna per toeval: een klant internationaliseert of je krijgt via je website plots een offerteaanvraag uit het buitenland. Heb je de smaak te pakken en wil je je internationale parcours structureler en strategischer aanpakken? Volg dan deze stappen:

Stap 1: onderzoek of je bedrijf er klaar voor is

Breng de sterke en zwakke punten van je organisatie in kaart: heb je voldoende financiële reserves? Kan je voldoende tijd investeren in het exportproject? Hebben je medewerkers bijscholing nodig? En hoeveel rek zit er op je productiecapaciteit? Het heeft namelijk geen zin om meer orders binnen te halen dan je productie kan bolwerken. Je merkt het al: exporteren is niet alleen jouw zaak, heel je organisatie krijgt ermee te maken.

Stap 2: kies en analyseer je afzetmarkt(en)

Hoe gestructureerd je aanpak ook is, meerdere landen tegelijk bewerken is lastig. Landen waar je doelgroep maar heel beperkt aanwezig is, of de invoerrechten torenhoog zijn, laat je misschien best links liggen. Hetzelfde geldt voor heel verre markten waarvoor de transportkosten de pan uit swingen.

Met de Internationale Groeiradar van FIT, Vlerick Business School en Flanders DC spot je snel je groeimogelijkheden in maximaal 5 landen van je voorkeur. En ook deze vragen  helpen bij de keuze en analyse van je eerste exportmarkt:

  • hoe ziet je concurrentieveld eruit in het land waar je je zinnen op hebt gezet? Kan je product er echt het verschil maken?
  • Moet je je product aanpassen om te voldoen aan de wensen van de lokale klant? Zijn er culturele, geografische of klimatologische verschillen die een impact kunnen hebben?
  • Gelden er specifieke regels, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid, gezondheid en etikettering?
  • Is het een markt die je makkelijk zelf kunt benaderen, of schakel je beter een lokale tussenpersoon – agent of distributeur – in?

Stap 3: teken de logistieke ketting uit

Vis uit hoe je je product bij je eindklant gaat brengen, welke kosten daarmee gepaard gaan en wat de transporttijd is. Leg vast waar jouw logistieke verantwoordelijk eindigt en die van de klant begint. Wil je naar een land buiten de Europese Economische Ruimte (EER) exporteren? Dan moeten je producten ook langs de douane passeren. Informeer je zeker ook over een verzekering die je indekt tegen allerhande transportrisico’s, zoals beschadiging, diefstal of vertragingen.

Stap 4: trek het nodige budget uit

Het exportproject heeft niet alleen impact op je hele organisatie, je zult tijdens de voorbereiding ook een aantal extra kosten maken. Het goede nieuws is dat er verschillende subsidiemogelijkheden bestaan tijdens de voorbereidingsfase. Zo kun je onder bepaalde voorwaarden onder meer een subsidie krijgen voor een prospectiereis buiten de EER of een beursdeelname.

Via het begeleidingstraject ‘FINMIX Internationaal’ van FIT krijg je dan weer helder advies over hoe en met welke financieringsbronnen je je project het best financiert.

TIP: je exportavontuur staat of valt ook met een professionele website en salesmateriaal in de taal van je doelmarkt. Voorzie in je financieel plan dan ook voldoende budget om je communicatie op punt te stellen. Onder bepaalde voorwaarden kun je er ook een subsidie voor krijgen.

Stap 5: giet al je denkwerk in een exportplan

Je exportplan is eigenlijk het businessplan van je exportproject. Je beschrijft er zo nauwkeurig mogelijk je ambities en stippelt een concrete planning uit. Het is een stevige job om zo’n plan te schrijven, maar het zal achteraf zeker zijn dienst bewijzen. Vraag je bijvoorbeeld een lening of subsidie aan, dan moet je dit plan kunnen voorleggen.

Stap 6: win advies in van experts ter zake

Zit je met specifieke vragen of wil je een klankbord voor je exportplan? Klop dan zeker aan bij een van de regionale exportagentschappen. Voor Vlaanderen is dat Flanders Investment & Trade, als Brussels bedrijf kun je terecht bij Brussel Invest & Export en Waalse organisaties kloppen aan bij AWEX. Verder hebben ook Unizo Internationaal en verschillende sectorfederaties - zoals Agoria met zijn International Business Clubs - een gespecialiseerde dienstverlening.

En last but not least: naast experts kunnen ook andere ondernemers binnen je netwerk ongetwijfeld nuttige tips geven of je in contact brengen met de juiste mensen in je exportmarkt. Kortom, ook van hun ervaringen steek je heel wat op.

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger