Een zaak overnemen: het inspirerend verhaal van de broers Quirijnen

23 november 2017 door Johan Van Nyen

zaak overnemenBij het overnemen van een zaak komt heel wat kijken. Vraag maar na aan de broers Tim en Ben Quirijnen van Garage Felix in de Kempen. Niet alleen namen ze de fakkel van hun vader met verve over, ze deden het familiebedrijf ook groeien na de overname van een andere zaak. Naast het grijpen van een opportuniteit, was het ook zoeken naar consensus. Co-zaakvoerder Tim deelt zijn ervaring en tips.

Wat? Garage Felix, hoofdverdeler Citroën in de Kempen

Wie? Tim Quirijnen, mede-zaakvoerder naast broer Ben

Garage Felix is een familiebedrijf met geschiedenis. De zaak werd in 1978 door vader Felix Quirijnen opgericht en in 1986 erkend als hoofdverdeler voor Citroën in de Kempen. Na zijn zoon Ben vervoegde ook Tim in 2005 de zaak. Zeven jaar later namen de broers het roer officieel over. Hun garage groeide intussen uit tot een stevige kmo, met bijna 50 medewerkers en vier vestigingen in Brecht, Mol, Herentals en sinds kort Kapellen: het resultaat van de overname van Garage Meyvis in 2015.

Een match van waarden

“De overname stond niet gepland, maar was eerder een opportuniteit die zich voordeed. Garage Meyvis was vragende partij”, vertelt Tim. Na meer dan 55 jaar hard werken leek het voor concullega Leo Meyvis tijd om zijn garage over te laten. In het bedrijf van de familie Quirijnen, dat dezelfde waarden en prioriteiten vooropstelde, zag Leo de ideale overnemer.

Het eerste verkennende gesprek vond al drie jaar voor de overname plaats. “Voor zo’n belangrijke beslissing ga je niet over een nacht ijs, en moeten zowel de vragende partij als overnemer zich helemaal klaar voelen voor de stap”, zegt Tim. “In die fase was een overname nog niet meteen aan de orde, maar we luisterden naar elkaars wensen en vonden uiteindelijk een consensus. Daarna kwam de deal in stroomversnelling. De effectieve overdracht werd uiteindelijk in een maand tijd beklonken.

Een overname vraagt een grondige voorbereiding:
Deze 8 tips en de juiste expert helpen je op weg.

Streven naar de win-winsituatie

De overname was een mooi voorbeeld van een ‘share-deal’. De vennootschap van Leo werd in zijn geheel overgenomen, met alle rechten en plichten. Dit had als voordeel dat de bestaande contracten en rekeningen moeiteloos verder konden lopen. Daarnaast kaderde de overname ook binnen Citroëns strategie, waarbij steeds meer concessiehouders de leiding krijgen over meerdere vestigingen.

“Heel belangrijk bij een overname is dat je een win-winsituatie bereikt. Indien niet, dan is het hele gebeuren al van op voorhand gedoemd om te mislukken”, gaat Tim verder. Voor Garage Felix was de overname interessant omdat Garage Meyvis in de regio lag en ze er ook de Haven van Antwerpen als klant mee binnenhaalden. Garage Meyvis werd na de overname erkend als deel van Citroëns Fleet Business Center, waardoor de klanten sindsdien van een groter aanbod en meer expertise kunnen genieten.

Een familielid rijker

Een van de grootste uitdagingen was het personeel. Wat de aanpak van de broers zo sierde, was dat aan de naam en medewerkers van Garage Meyvis niet geraakt werd. “We willen de juiste personen op de juiste plaats behouden”, vult Tim aan. “We steken veel tijd en energie in het welzijn van onze medewerkers, want je personeel moet gemotiveerd blijven en in elke vestiging werken als een hecht team. Om zo dicht mogelijk bij onze collega’s te staan, draaien Ben en ik nog dagelijks mee in de garage. Op die manier blijven we onze authenticiteit en persoonlijke aanpak als familiebedrijf bewaren.”

Jong, creatief en benieuwd naar de laatste ondernemersverhalen? 

Schrijf je in voor onze blog >
Johan Van Nyen

Geschreven door Johan Van Nyen

Johan is al 19 jaar aan de slag als accountmanager bij Xerius. In die functie adviseert hij ondernemers. Over hun opstart, de loopbaan, sociale bijdragen en aanvullende sociale verzekeringen.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger