Vier tips van bijberoeper An-Sofie: “Zonder differentiatie vind je geen gat in de markt.”

07 november 2017 door Mieke Verstappen

KAF tips van bijberoeperAn-Sofie Gysemans is een jonge ondernemer in bijberoep die de Blue Ocean Strategy hanteert. Volgens dat principe heb je meer slaagkansen als je een nieuwe markt (een ‘Blauwe Oceaan’) aanboort dan dat je de concurrentie aangaat. Want als bedrijven met elkaar in de clinch gaan, kleurt het water rood (een ‘Rode Oceaan’) met nefaste gevolgen voor beide spelers. De sleutel tot die strategie is volgens An-Sofie differentiatie.

Wat? Vier tips van een bijberoeper  

Wie? An-Sofie Gysemans, artistiek projectcoördinator die haar ‘Het KAF’-project in bijberoep uitoefent

Ondernemen zit An-Sofie in het bloed. Met zowel ouders, ooms als grootouders met een ondernemingsverleden, kreeg ze het ‘ADA’-principe – wees Anders Dan Anderen – met de paplepel mee. “Ik smulde en creëerde in bijberoep mijn eigen drieletterwoord: KAF”, vertelt ze. Het KAF staat voor Kreatief Atelier Feestplek, een creatieve hotspot waar An-Sofie workshops organiseert. Uit die ervaringen distilleert ze 4 lessen voor andere bijberoepers.

1. Kijk vooruit én blik terug

Het KAF is recent – voorlopig beschouw ik het als een experiment. Al denk ik soms nu al over hoe ik later mijn job – als artistiek projectcoördinator – en bijbe- roep ga combineren wanneer ik ooit mama word. Momenteel heb ik nog tijd om mijn jobs te combineren, maar ik weet niet of dat op de lange termijn haalbaar blijft. Ik heb mezelf dan ook een jaar gegeven: volgende zomer ga ik terugblikken, mijn sterktes in kaart brengen en nagaan waarin ik mij nog moet bijscholen.

2. Doe waar je goed in bent

Een creatief persoon zoals ik heeft een diplomatische boekhouder nodig. Iemand die het overzicht bewaart. Soms moet hij me met beide voeten terug op de grond zetten. Toen ik langsging om te kijken hoe ik van Het KAF mijn hoofdberoep kon maken, haalde hij mij van mijn wolk. Ik had de tijdspanne en de nodige omzet als zelfstandige immers onderschat.

Omdat ik niet heel veel kaas heb gegeten van financiën, helpt mijn vriend met facturen en administratie. Die legt hij vervolgens voor aan Accountantskantoor DRT & Partners. Ook mijn vader helpt, maar dan eerder met persoonlijk advies. Dankzij al die begeleiding heb ik meer tijd om te doen waar ik goed in ben: creatief ondernemen!

3. Bereik je doelgroep

Het KAF is een gezellige plek waar je workshops kunt volgen of boeken. Je kan deze hotspot ook huren voor een evenement. Zelf zoek ik naar jonge ondernemers die aparte workshops voor ogen hebben. Zo leer je in Het KAF de perfecte gin-tonic maken en krijg je er tips over hairstyling, make-up en bloemschikken. Ik communiceer voornamelijk via Facebook, omdat ik op die manier mijn doelgroep – vrouwen en jonge ondernemers tussen de 20 en 40 jaar oud – het makkelijkst bereik. Mijn berichten worden zo soms ook opgepikt door de pers.

4. Differentieer

De levensles die ik van thuis uit mee kreeg, pas ik ook toe in mijn eigen zaak. De workshops in Het KAF zijn totaal anders dan in andere recreatiecentra. Ik probeer steeds origineel uit de hoek te komen en een verfrissend aanbod te creëren. Om mijn naamsbekendheid te boosten, startte ik intussen ook ‘Het Kaf netwerkt’ op: om de twee maanden nodig ik jonge ondernemers uit in Het Kaf voor een in- spirerende workshop. Van startende meubelmakers tot onervaren dj’s, iedereen is welkom. Het is mijn doel om hen samen te brengen, want ik merk dat jonge ondernemers hun ideeën niet altijd kunnen concretiseren. Met de hulp van andere kan dat meestal wél

Jong, creatief en benieuwd naar de laatste ondernemersverhalen?

Schrijf je in voor onze blog >Foto gemaakt door Stijn Willems 

Mieke Verstappen

Geschreven door Mieke Verstappen

Mieke Verstappen is regioverantwoordelijke voor Xerius in Mechelen en Lier, waar ze startende ondernemers begeleidt en ondersteunt. Een job die ze al 12 jaar met heel veel plezier doet. Ook de boekhouders uit haar netwerk kunnen altijd met al hun vragen terecht bij Mieke.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger