Ondernemerstips van Hans Borremans: “Praat met je klanten én met externe raadgevers”

13 oktober 2016 door Frederik De Schrijver

palinghandel-borremans.png

Van alle ondernemers uit het Oost-Vlaamse Berlare maakt Hans Borremans wellicht de indrukwekkendste spreidstand. Met de ene voet staat hij in de ambachtelijke wereld van de palinghandel, met de andere verkent hij volop de mogelijkheden van online verkoop. Tegelijk rent hij van hot naar her in de drie bedrijven die Palinghandel Borremans vormen. Deze bezige jongen nam nog maar een paar jaar geleden de fakkel van de familiezaak over, maar heeft nu al een fijne keur aan ondernemerstips klaar.

Hoe beschrijf je je bedrijf in een notendop?

“Palinghandel Borremans is al vier generaties lang gespecialiseerd in het verhandelen en verwerken van paling. We huizen drie bedrijven onder één dak. De boerderij omvat alle levende palingen in het meer en in onze binnenruimtes. In de slachterij verwerken we de paling. En de vishandel spreekt voor zich: we verkopen de paling aan verschillende klanten – van particulieren tot restaurants.”

Jij gaf het familiebedrijf recent een doorstart. Hoe verliep dat?

“Een paar jaar terug wou ik de zaak nieuw leven inblazen. De grootste uitdaging daarbij was een enorme verspreiding van de aandelen binnen de familie. Die moest ik stuk voor stuk terug overkopen, een lastige en financieel zware taak. Maar tot de vierde generatie behoren, heeft ook zijn voordelen. De expertise en het ambacht kende ik al door en door. Daardoor kon ik als nieuwe zaakvoerder ook bijkomende pistes verkennen. We hebben dus Palinghandel Borremans een nieuw elan gegeven.”

Welke vernieuwingen heb je doorgevoerd?

“We zetten vooral de stap naar de digitale wereld, door de paling aan te bieden via onze webshop. Ook het bedrijf dat bevroren paling verhandelt en de gerechten klaarmaakt, is nieuw. En tot slot hebben we een horecatak opgericht, waar we een palingrestaurant in uitbaten. Dat vervolledigt het plaatje, en we snijden er een grote nieuwe klantengroep mee aan.”

Een ambachtelijk product online verkopen, werkt dat?

“Er bestaat vandaag nog altijd een drempel om voeding via het internet te kopen. Bovendien is paling een ambachtelijk en authentiek product, dat zich niet zo makkelijk laat vertalen naar de digitale wereld. Toch merken wij dat de bestellingen binnenstromen. Dat komt omdat we ons product heel visueel voorstellen, met tal van filmpjes en visuals. Die ondersteunen we vervolgens met een transparante productuitleg.”

Welke andere tips geef jij ondernemers mee?

“Het is zaak om de vinger aan de pols te houden bij je klantensegmenten. Elke type klant – consument, restaurant, marktkramer – heeft specifieke eisen, en die kunnen evolueren. Om helemaal mee te blijven, moet je geregeld het gesprek aangaan met je klanten. Laat je ook bijstaan door de juiste mensen binnen én buiten je familie. Zelf werk ik heel nauw samen met mijn boekhouder en advocaat. Ik schakel ook raadgevers in, zoals ondernemers uit andere sectoren of familieleden. Uiteindelijk zijn dat de mensen die je steviger in je schoenen doen staan.”

Familiale ondernemers zijn een ras apart. Welke lessen kan je ons daarover meegeven?

“Als ondernemer creëer je mooie dingen, maar op veel andere punten is er wel altijd iemand die je overtreft. Net daar moet je een familielid kunnen én durven plaatsen die het beter doet dan jij. Daarom is mijn broer Wim er intussen bijgekomen. Wij runnen het bedrijf eigenlijk samen. Maar terwijl ik zelf vrij toegankelijk en zacht ben, kan Wim al wat harder uit de hoek komen. Wij beseffen dat ook van elkaar. Daarom delen we onze taken in volgens onze sterktes.”

Waar droom je nog van als ondernemer?

“Een van mijn grote dromen is om ooit helemaal weg te stappen van de paling, en iets totaal anders te doen. Ontdekken en creatief zijn, da’s net de kern van ondernemen.”


Dit artikel verscheen al eerder op onze startersblog, in een andere en aangepaste vorm. 

Frederik De Schrijver

Geschreven door Frederik De Schrijver

Frederik werkt al 8 jaar bij Xerius. Tot voor kort was hij verantwoordelijke van de Xerius startersservice. Daardoor weet hij als geen ander wat leeft bij startende ondernemers. Vandaag is Frederik onze inboundspecialist. In mensentaal: hij helpt ondernemers in spe doorheen hun starterstraject. Alles wat met het web te maken heeft, kan rekenen op zijn interesse.

Ebook - starten met contentmarketing

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via communicatie@xerius.be of meld je aan als guestblogger