Waarom een fusie van je bedrijf interessant kan zijn

28 oktober 2016 door Evelien Verschroeven

waarom-een-fusie-van-je-bedrijf-interessant-kan-zijn.jpg

Wil je je bedrijf groter en sterker maken, nieuwe activiteiten ontplooien of andere markten aanboren? Een fusie maakt het mogelijk om snel een aantal versnellingen hoger te schakelen. Maar tegelijk zijn weinig projecten zo complex als de integratie van twee bedrijven. We zetten de stappen op een rij.

Bij een fusie vormen twee bedrijven samen één nieuw bedrijf met een gemeenschappelijke identiteit en een directieteam uit beide oorspronkelijke bedrijven aan het roer. Hoewel fusies en overnames vaak in één adem worden genoemd, is er een belangrijk verschil tussen beide. Een fusie gebeurt tussen gelijkwaardige partners, terwijl bij een overname de ene de andere opslorpt.

Een fusie biedt tal van voordelen:

1. Grotere slagkracht

Je netwerk en klantenportefeuille uitbreiden binnen je eigen corebusiness, geografisch je vleugels uitslaan of complementaire activiteiten ontplooien zonder vanaf een wit blad te starten: het zijn slechts enkele van de bedrijfseconomische voordelen van een fusie. Ook belangrijk: doordat een fusie – in tegenstelling tot een overname – niet gepaard gaat met een cashuitgave, heb je extra middelen om te investeren in verdere groei.

2. Schaalvoordelen en kostenefficiëntie

Naast omzetgroei en het winnen van marktaandeel zal de integratie op het vlak van IT, administratie, productie en tal van andere bedrijfsprocessen je een fikse kostenbesparing opleveren. Die zal op termijn positief afstralen op je rentabiliteit.

3. Grotere bedrijfswaarde bij verkoop

Het fusiebedrijf is een grotere onderneming met een dito waarde. Komt het op termijn tot een verkoop aan een derde partij, dan kan dat een hogere verkoopprijs opleveren.

4. Meerwaarde voor bestaande klanten

Als groter bedrijf ga je makkelijker de concurrentie aan met spelers die vroeger iets te hoog gegrepen waren. Niet alleen heb je meer middelen ter beschikking, door de extra activiteiten of knowhow kan je je klanten meerwaarde bieden of aan ‘upselling’ doen.

Maar: complex en delicaat proces

Op bedrijfseconomisch vlak biedt een fusie dus veel voordelen. Maar er is een maar. Fusioneren is een complex en delicaat proces waarin je niets aan het toeval mag overlaten. Je gaat dus best stapsgewijs te werk:  

1. Analyse van de bestaande bedrijven

Licht je eigen bedrijf en dat van je potentiële fusiepartner grondig door: de klantenportefeuille en het netwerk, de bedrijfsprocessen, de financiële situatie ... Een SWOT-analyse (sterkte-zwakteanalyse) leert je dan weer waar beide bedrijven elkaar precies kunnen aanvullen of versterken.

2. Blauwdruk van het nieuwe bedrijf

Zet de doelstellingen van de fusie op papier en stippel het ideale fusiebedrijf uit: wie gaat welke functie vervullen, hoe zal de organisatiestructuur er uitzien, welke juridische vorm geniet de voorkeur, wat met de eigendomsverhoudingen enzovoort. Plan ook de gelijkschakeling van al je overheadprocessen (administratie, IT, HR, marketing …) gedetailleerd.

3. De deal zelf

Bij het fusioneren zelf komen vooral juridische, fiscale en boekhoudkundige zaken aan bod. Roep dus zeker de hulp in van experts ter zake. Zo kan je samen met je boekhouder de geknipte vennootschapsvorm kiezen voor het fusiebedrijf. En met een advocaat in de arm ben je zeker dat de deal juist op papier staat. Een fusiespecialist kan je dan weer helpen om de integratie in goede banen te leiden.

4. Integratie van beide organisaties

Stel een team aan dat verantwoordelijk is om de integratie in goede banen te leiden. Hun taak is om knopen door te hakken met de integratiedoelstellingen voor ogen en ervoor te zorgen dat het integratieproces snel en transparant verloopt. 

Kortom, een doordacht plan is een absolute must om de fusie te laten slagen en de voordelen op termijn te verzilveren. Al zal het succes van de hele operatie ook afhangen van de manier waarop je inspeelt op onverwachte situaties. En van de mate waarin je medewerkers en klanten betrekt bij het hele proces. Communiceer geregeld en hou hen op de hoogte van elke verandering. Zo worden ze niet verleid om naar de concurrentie over te stappen.

 

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger