Wat wij onthouden van het Crowdfundingcongres 2016

06 oktober 2016 door Evelien Verschroeven

wat-wij-onthouden-van-het-crowdfundingcongres-2016.png

Hoewel crowdfunding aan een steile opmars bezig is, doet het concept bij één op de twee Belgen nog steeds geen belletje rinkelen. Hoog tijd om hier verandering in te brengen, vonden VOKA en het Nederlandse crowdfundingadviesbureau Douw & Koren. Op woensdag 21 september bliezen ruim 300 ondernemers en financiële professionals verzamelen voor het allereerste crowdfundingcongres in ons land.

Over de explosieve groei van crowdfunding in ons land is de voorbije maanden al heel wat inkt gevloeid. De cijfers: in de eerste helft van dit jaar haalden ondernemers al 13,3 miljoen euro op bij het publiek. Dat is meer dan in heel 2015, toen slechts 10 miljoen euro werd geïnvesteerd.

Maar ondanks deze spectaculaire groeicurve blijven de opgehaalde bedragen een mager beestje in vergelijking met onze buurlanden. Zo verzamelde de crowd in Frankrijk ruim 300 miljoen euro in 2015, en in Nederland stond de teller op 128 miljoen.

1. Onbekend is onbemind

Zowat de helft van de Belgen kan zich niets voorstellen bij crowdfunding, zo blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van KBC Bolero Crowdfunding. Er is dus nog werk aan de winkel om het grote publiek te informeren over deze innovatieve financieringsvorm. Succesvolle campagnes kunnen daar zeker bij helpen en daar duiken er gelukkig steeds meer van op.

Zo haalden Gentenaars Otto Van De Steene en Thomas Weyn via het internationale platform Kickstarter bij 275 mensen in totaal 235.000 euro op. Ze lanceerden er hun opvouwbare kano ONAK mee. “Met de voorverkoop van onze boot op Kickstarter haalden we de eerste dagen al 50.000 euro op”, deed Otto Van De Steene het relaas. Naast een mooie duit in het zakje leverde de internationale campagne de jonge ondernemers flink wat media-aandacht op. “Zelfs het Amerikaanse TIME Magazine kwam ons op het spoor.”   

2. Een kwestie van hard werken

Maar wie denkt dat crowdfunding niet meer is dan achteroverleunen en wachten tot de centen binnenstromen, is er aan voor de moeite. Je campagneplan grondig uitstippelen en tijd (én budget)  investeren om een projectfilmpje te maken, is de boodschap.

De voorbereidingsfase is ook het ideale moment om je bestaande netwerk warm te maken voor je plannen. Vraag hen wat ze van je idee vinden en betrek hen bij de uitwerking ervan. De bedenkers van het Nederlandse spullendeelplatform Peerby nodigden hun vrienden en bekenden zelfs uit.

CEO Daan Weddepohl: “We organiseerden pizza-avonden in de buurt, waarop we ons verhaal uit de doeken deden. Op basis van de feedback van ons persoonlijke netwerk konden we ons concept steeds verder bijschaven.”

3. Eén concept, verschillende sporen

Dat je het grote publiek betrekt bij je businessplan is zonder meer de grootste onderscheidende factor tussen crowdfunding en alle andere financieringsvormen, aldus Simon Douw van het Nederlandse crowdfundingadviesbureau Douw & Koren. “Samen met die ambassadeurs doe je aan marktonderzoek en je creëert heel wat buzz rond je idee.”

De menigte als lakmoesproef dus. Toch ontstaan er in onze buurlanden ook steeds meer crowdfundingplatformen die resoluut de puur financiële toer op gaan. Zij reduceren het concept tot een anonieme investeringsvorm met het platform als tussenschakel en beslissingsnemer. De hamvraag is dan ook: hoe zal de financieringsvorm zich in ons land op termijn profileren?

4. Regelgeving eindelijk in beweging

Waarom de investeringen in crowdfunding in ons land zo achterophinken? Daar zitten de strenge regels op het vlak van bedrijfsfinanciering voor veel tussen. Zo mag je als privéinvesteerder niet meer dan 1.000 euro investeren en zijn de Belgische crowdfundingplatformen geplafonneerd op 300.000 euro per campagne.

Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Er ligt namelijk een wetsvoorstel op tafel om de fiscale gunstmaatregel voor investeringen in startende bedrijven – de zogeheten tax shelter – uit te breiden voor investeringen via erkende crowdfundingplatformen. Vandaag geldt deze maatregel al voor particulieren die rechtstreeks investeren in een startende onderneming. Tot een maximumbedrag van 100.000 euro per jaar genieten zij een belastingvermindering van 30 of 45%. Starters mogen op die manier tot 250.000 euro ophalen bij het publiek.

5. Extra argument voor de bank

Crowdfunding als laatste redmiddel om je idee alsnog gelanceerd te krijgen? Niets is minder waar. De financieringsvorm wordt steeds meer een volwaardig onderdeel van de financieringsmix. Meer nog, een succesvolle crowdfundingcampagne kan zelfs helpen om banken of subsidiërende overheden over de streep te halen. Zo kreeg techstarter IReachM een banklening op voorwaarde dat hun campagne via MyMicroInvest zou slagen. “Voor elke euro die we via crowdfunding ophaalden, konden we uiteindelijk 7 euro kapitaal ophalen via leningen en subsidies”, benadrukte CEO Peter Stavoloz.

Wil je crowdfunding uitproberen maar heb je toch nog last van koudwatervrees? Lees dan zeker ook onze blog over de unieke voordelen van deze financieringsvorm. En steek even je licht op bij je boekhouder. Hij kan je met raad en daad bijstaan om deze financieringsvorm volgens de regels van de kunst in te zetten.

Evelien Verschroeven

Geschreven door Evelien Verschroeven

Evelien heeft meer dan 10 jaar ervaring in het coachen van starters, start-ups en teams waardoor ze een breed inzicht heeft gecreëerd in de opstart en doorgroei fase van de start-ups. Haar sterke punt is de coaching op de ondernemer, de founders of het start-up team. Haar passie ligt bij innovatie, ondernemerschap en co-creatie. Ze beschikt over eens groot netwerk binnen het ecosysteem van start-ups in Vlaanderen en Brussel en legt voor Xerius de brug naar deze dynamische starterswereld.

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger