De zomer, komkommertijd? Niet voor de ondernemer, want de business moet draaien. Meer zelfs: de traditioneel kalme zomermaanden vormen net het ideale decor om je zaak eens stevig onder handen te nemen. Een opfrisbeurt kan met een betere dienstverlening, nieuwe marketingaanpak of gezondere financiële structuur. Enkele tips om van de zomer te profiteren.
Voor heel wat bedrijven vormt de zomer het ideale moment om wat gas terug te nemen. Dat geeft je als ondernemer een mooie voorsprong: in de luwte kan jij alvast het komende najaar voorbereiden. Anders gezegd: de zomerperiode is de perfecte periode om op te vallen of de kanonnen al doordacht naar de voorhoede te schuiven. En wel zo:
1. Fris je marketing op
Zet je schrap voor het moment waarop je klanten terug wakker worden … en help hen een handje. Zorg ervoor dat je website tot in de puntjes in orde is of bouw aan een onweerstaanbare webshop. Intussen kan je je ook onderdompelen in een relatief nieuwe, efficiënte en betaalbare marketingtechniek: contentmarketing. Daarbij speel je handig in op het feit dat potentiële klanten zélf steeds meer (online) op zoek gaan naar informatie die hun aankoopgedrag bepaalt.
Dit gratis e-book toont je hoe je zelf makkelijk aan contentmarketing begint.2. Geef je sociale media een zomers tintje
Naast inspelen op die informatiedrang kan je ook inhaken op typisch zomers surfgedrag. Lees: voed sociale kanalen zoals Twitter, Instagram en Facebook met licht verteerbare, zomerse posts. De ‘missing link’ leggen met jouw business is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Deze tips en voorbeelden helpen je alvast op weg.
3. Test een nieuwe technologie
Productontwikkelaars weten als geen ander dat technologie zich aan een razend tempo ontwikkelt. Gaat het om een fysiek product, dan kan je de zomer gebruiken om uit te zoeken of 3D-printen iets voor jou is.
3D-printingexpert Andries Reymer legt uit hoe je start met ‘additive manufacturing’.4. Introduceer een tijdelijk zomeraanbod
Opties troef: IT-ondernemingen kunnen uitpakken met tijdelijke gratis features, dienstverleners met lichte zomerprijsjes of earlybird-promoties, productontwikkelaars met zomerse gadgets ... En in de horeca spreekt zo’n aanbod vanzelf. Heel wat restaurants, zoals Bodo in Gent, openen tijdens de zomermaanden iets vroeger om dan louter aperitief te schenken (waarop de marge natuurlijk een stuk hoger ligt!).
5. Geef je zaak een toffe twist
Een gezond bedrijf evolueert mee met de markttrends. Nu je zaak op een laag pitje staat, is dit het geschikte moment voor introspectie: hoe kan je klanten nog beter helpen of nieuwe klantengroepen aanboren? De mogelijkheden zijn legio: kan je meer doen met bestaande grondstoffen? Pas je je aanbod aan voor een andere doelgroep? Of integreer je een nieuwe technologie?
Een topvoorbeeld van zo’n slimme nieuwe piste is het verhaal van dit klassieke tuinbouwbedrijf dat een pop-up-zomerbar opende.Tip!
Uitpluizen wat beter kan? Vraag het aan je klanten, want wat vinden zij momenteel van jouw product of dienst? De lean ondernemen-methodologie is daarvoor een handige leidraad.
6. Sleutel aan je (financiële) structuur
Minder fun, maar des te belangrijker: werk je nog altijd binnen de voordeligste financiële structuur? Dat klinkt misschien ietwat vaag, maar omvat heel wat facetten:
- Je ondernemingsvorm: is een eenmanszaak nog altijd de beste keuze, of stap je beter over naar een vennootschap?
- Je loon of winst: zijn er dit jaar nieuwe aftrekposten of pistes voor loonoptimalisatie bijgekomen?
- Je kostenstructuur: waar geef je te veel geld aan uit? En bestaan er intussen goedkopere leveranciers? Met deze 7 bootstrapping-technieken hou je je kosten onder controle.
- Je prijsmodel: is je aanbod meer waard dan vroeger? Laat dan je prijzen mee-evolueren. Deze blogpost over prijszetting helpt je daarbij.
Vakantietip!
Kennis bijtanken op vakantie? Met deze boeken over creatief ondernemen verveel je je niet aan het zwembad!