Zomers ondernemen: 6 manieren om van de kalmte te profiteren

27 juli 2016 door Jilles Sel

zomers-ondernemen-6-manieren-om-te-profiteren.jpg

De zomer, komkommertijd? Niet voor de ondernemer, want de business moet draaien. Meer zelfs: de traditioneel kalme zomermaanden vormen net het ideale decor om je zaak eens stevig onder handen te nemen. Een opfrisbeurt kan met een betere dienstverlening, nieuwe marketingaanpak of gezondere financiële structuur. Enkele tips om van de zomer te profiteren.

Voor heel wat bedrijven vormt de zomer het ideale moment om wat gas terug te nemen. Dat geeft je als ondernemer een mooie voorsprong: in de luwte kan jij alvast het komende najaar voorbereiden. Anders gezegd: de zomerperiode is de perfecte periode om op te vallen of de kanonnen al doordacht naar de voorhoede te schuiven. En wel zo:

1. Fris je marketing op

Zet je schrap voor het moment waarop je klanten terug wakker worden … en help hen een handje. Zorg ervoor dat je website tot in de puntjes in orde is of bouw aan een onweerstaanbare webshop. Intussen kan je je ook onderdompelen in een relatief nieuwe, efficiënte en betaalbare marketingtechniek: contentmarketing. Daarbij speel je handig in op het feit dat potentiële klanten zélf steeds meer (online) op zoek gaan naar informatie die hun aankoopgedrag bepaalt.

Dit gratis e-book toont je hoe je zelf makkelijk aan contentmarketing begint.

2. Geef je sociale media een zomers tintje

Naast inspelen op die informatiedrang kan je ook inhaken op typisch zomers surfgedrag. Lees: voed sociale kanalen zoals Twitter, Instagram en Facebook met licht verteerbare, zomerse posts. De ‘missing link’ leggen met jouw business is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Deze tips en voorbeelden helpen je alvast op weg.     

3. Test een nieuwe technologie

Productontwikkelaars weten als geen ander dat technologie zich aan een razend tempo ontwikkelt. Gaat het om een fysiek product, dan kan je de zomer gebruiken om uit te zoeken of 3D-printen iets voor jou is.

3D-printingexpert Andries Reymer legt uit hoe je start met ‘additive manufacturing’.

4. Introduceer een tijdelijk zomeraanbod

Opties troef: IT-ondernemingen kunnen uitpakken met tijdelijke gratis features, dienstverleners met lichte zomerprijsjes of earlybird-promoties, productontwikkelaars met zomerse gadgets ... En in de horeca spreekt zo’n aanbod vanzelf. Heel wat restaurants, zoals Bodo in Gent, openen tijdens de zomermaanden iets vroeger om dan louter aperitief te schenken (waarop de marge natuurlijk een stuk hoger ligt!).

5. Geef je zaak een toffe twist

Een gezond bedrijf evolueert mee met de markttrends. Nu je zaak op een laag pitje staat, is dit het geschikte moment voor introspectie: hoe kan je klanten nog beter helpen of nieuwe klantengroepen aanboren? De mogelijkheden zijn legio: kan je meer doen met bestaande grondstoffen? Pas je je aanbod aan voor een andere doelgroep? Of integreer je een nieuwe technologie?

Een topvoorbeeld van zo’n slimme nieuwe piste is het verhaal van dit klassieke tuinbouwbedrijf dat een pop-up-zomerbar opende.

6. Sleutel aan je (financiële) structuur

Minder fun, maar des te belangrijker: werk je nog altijd binnen de voordeligste financiële structuur? Dat klinkt misschien ietwat vaag, maar omvat heel wat facetten:

 

Dit artikel werd origineel gepubliceerd op onze Blog starters op 21 juli 2016.
Jilles Sel

Geschreven door Jilles Sel

Jilles Sel werkt al 3 jaar als Online marketeer bij Xerius. Via zijn passie voor marketing wil hij iedereen ervan overtuigen dat ondernemen de mooiste ‘job’ is die er bestaat.

Ebook - starten met contentmarketing

Ontvang wekelijks een blogupdate

Reageer op dit artikel


Dit artikel gebruiken op je eigen website? Lees hier de voorwaarden.

Een goed idee voor een blogartikel? Laat het ons weten via [email protected] of meld je aan als guestblogger