Het ondernemingsloket

Zet jij de stap als zelfstandige? Dan heb je eerst een aanloop nodig: je verplichte wettelijke registratie. Daarvoor ben je welkom bij de experts van het ondernemingsloket. Zij geven jou praktische tips en wijze raad, en verlossen jou van veel administratief heen en weer gedraaf!

Wat is een ondernemingsloket?

Een ondernemingsloket is het aanspreekpunt voor jou als (startende) zelfstandige. Je bent er aan het juiste adres om een aantal (verplichte) administratieve taken voor jou en je onderneming af te handelen. Bovendien krijg je er advies en zorgen een aantal aanvullende diensten ervoor dat je niet van het kastje naar de muur moet lopen.




Wat doet een ondernemingsloket voor jou?

De wet is de wet, daar helpt geen moedertje lief aan. Voor je verplichte wettelijke registratie als zelfstandige spring je binnen bij het ondernemingsloket. De experts zorgen dan voor:

  1. je inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen, waardoor je een ondernemingsnummer krijgt;
  2. de activering van dit ondernemingsnummer als btw-nummer;
  3. je aansluiting als zelfstandige;
  4. de aanvraag van vergunningen die je eventueel nodig hebt;
  5. en nog wat ander papierwerk.

Na je bezoekje aan het ondernemingsloket - digitaal of in levende lijven - mag jij er helemaal gerust in zijn: je voldoet aan alle lettertjes in de wet en mag jezelf officieel zelfstandige noemen. Alvast van harte welkom bij de club van vrije vogels!

Van 100 klussen naar 1: een hele geruststelling

Als zelfstandige heb je 100 dringende dingen op je to do-lijstje staan. Bij het ondernemingsloket kan je er daarvan 99 afvinken: je wettelijke registratie als zelfstandige, je sociale statuut, je sociale bijdragen – al die belangrijke rompslomp regelen onze experts voor je. Zo rest jou nog 1 enkele klus: je zaak doen draaien.

Van aanvraag tot start: zo begin jij als zelfstandige

Beginnen doe je bij het begin, door je aanvraag in te vullen. Daarvoor kan je gezellig even binnenspringen in het Xerius kantoor van je keuze. Geen tijd, zeg je? Geen probleem: doe dit papierwerk dan gewoon op je PC of smartphone, zoals het jou uitkomt.


Met je aanvraag leg je de bal in ons kamp. We vragen je ondernemingsnummer aan en zorgen voor je aansluiting als zelfstandige. Enkele minuten later krijg jij via e-mail je persoonlijke ondernemingsnummer. Later valt er eveneens een schriftelijk bewijs in je brievenbus, in de vorm van een uittreksel en attest.


Vervolgens gaat het richting btw-administratie. Reken op maximaal 5 dagen om ook dat varkentje te wassen, en je btw-nummer in orde te brengen. Heeft de administratie de klus geklaard? Dan geven wij jou het nummer door. Of om het even samen te vatten: in één werkweek is alles in kannen en kruiken en kan je zelfstandige loopbaan officieel beginnen.

Start makkelijk online
Contacteer ons

Wat zijn de kosten bij een ondernemingsloket?

178,1 euro

inclusief btw

We registreren je onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). De prijs hiervoor is 105,50 euro. Dat is zo wettelijk vastgelegd door de overheid – en is ook deze die Xerius Ondernemingsloket hanteert.


Waar komt die andere 72,6 euro dan vandaan? Voor deze administratieve bijdrage zorgt Xerius ervoor dat jouw ondernemingsnummer ook als btw-nummer geactiveerd wordt.




Xerius Ondernemingsloket is geen gewoon ondernemingsloket.

De taak van een ondernemingsloket staat gebeiteld in de wet, net als de tarieven.


Hoe maakt Xerius Ondernemingsloket dan het verschil? Door een stapje verder te gaan dan de concurrentie. Wij ondersteunen jou met een service die bij je start erg welkom is. We kijken tien keer na of alles klopt. We houden jou proactief op de hoogte. We blijven bereikbaar wanneer jij met een vraag zit. Zo kan jij in alle vertrouwen de sprong naar zelfstandige wagen. Omdat je weet dat je kan rekenen op een sterke en betrokken partner.

Starten bij Xerius ondernemingsloket: wij helpen zoals jij wenst

Optie 1: doe je opstart makkelijk online

Ons online ondernemingsloket regelt je opstart via cyberspace. Met andere woorden: tegen lichtsnelheid. In amper een kwartiertje is je aanvraag in kannen en kruiken en bezit jij je eigen ondernemingsnummer. Halleluja!

Start makkelijk online



Optie 2: contacteer ons 

Schiet je liever uit de startblokken bij een gezellige babbel? Of heb je voor je van wal steekt nood aan een verkennend gesprek met een expert van vlees en bloed? Contacteer ons en stel ons je vragen

Contacteer ons


Breng je bij je bezoek aan een ondernemingsloket zeker deze papieren mee om te kunnen starten:

  • je identiteitskaart;
  • als je geen EU-onderdaan bent: je bewijs van inschrijving in het vreemdelingen- of bevolkingsregister;
  • als je een zaak start in Brussel of Wallonië: bewijs van basiskennis bedrijfsbeheer van jezelf of van een medewerker (samen met zijn of haar identiteitsgegevens);
  • als je een gereglementeerd beroep uitoefent: het bewijs van je beroepskennis;
  • het bankrekeningnummer van je zaak;
  • de adressen van je vestigingseenheden;
  • als je een vennootschap start: de neergelegde oprichtingsakte;
  • als je de start wil vieren met de experts van het ondernemingsloket: een fles champagne.






Wat vind je op deze pagina?